Hettestpanel.nl, een keurmerk waarop je kunt vertrouwen!
Hettestpanel.nl is een online community die producten en diensten test en beoordeelt. Wanneer u zich online oriënteert op een nieuw of vervangend product, dan ziet u bij het product tegenwoordig steeds vaker dit soort teksten: ‘’Er kijken nu ook 9 andere mensen’’, of ‘’Dit product is geweldig beoordeeld’’. Of je ziet reviews van gebruikers die je niet helemaal vertrouwd. Deze reviews kunnen oprecht en betrouwbaar zijn, maar kunnen ook gemanipuleerd zijn. Dit laatste is een steeds groter probleem aan het worden in onze consumptiemaatschappij.
Daarom is hettestpanel.nl opgericht. Hettestpanel.nl heeft een eigen consumentenpanel dat is samengesteld vanuit verschillende merken, zoals NU.nl, Libelle, Margriet, etc.
Dit panel bestaat uit echte Nederlanders, die in een gecontroleerde omgeving producten gebruiken, testen en beoordelen. Hettestpanel.nl staat hiermee garant voor betrouwbare en oprechte beoordelingen van producten. Zo weten we zeker dat elke producttest betrouwbaar is en écht weergeeft hoe anderen een product in de praktijk gebruiken en ervaren.
Zie je Hettestpanel.nl verschijnen, dan weet je het volgende zeker:
- Hettestpanel.nl check 1: hettestpanel.nl stelt zorgvuldig het panel samen en controleert dat échte mensen betrouwbare testresultaten opsturen. Elke deelnemer wordt uitgebreid gescreend op betrouwbaarheid en relevantie.
- Hettestpanel.nl check 2: hettestpanel.nl controleert de gehele procedure: Van het selecteren van consumenten en het opsturen van producten, tot aan de controle van de review en het publiceren van de resultaten.
- Hettestpanel.nl check 3: hettestpanel.nl zorgt ervoor dat bedrijven dit traject niet kunnen beïnvloeden, nepreviews kunnen toevoegen, of andere activiteiten kunnen ondernemen om de resultaten te manipuleren.
Hoe communiceren we?
Hettestpanel.nl communiceert de resultaten van producttests op verschillende manieren. We gebruiken vooral ons eigen keurmerkvaandel. Wanneer een product ons vaandel draagt en u ziet dit, bijvoorbeeld op een verpakking; in een bushokje; of op de tv, dan weet u dat het product op een gedegen manier is getest en beoordeeld. Ons keurmerkvaandel wordt op verschillende manieren gecommuniceerd. De meest voorkomende manieren zie je hieronder:
Daarnaast is het ook mogelijk dat we een Testpanel uitvoeren, in samenwerking met een ander merk. Hettestpanel.nl wordt dan ingezet om de kwaliteit van het proces en de betrouwbaarheid van dat merk uit te dragen. Wanneer de beoordeling van het merk voldoet aan onze eisten, dan mag het vaandel van het merk ons kwaliteitsstempel dragen. Een vaandel kan er dan al volgt uitzien.
De benchmark:
Wat zegt een cijfer? Eigenlijk maar heel weinig wanneer je het niet kunt vergelijken of in een context kunt plaatsen. De leden van hettestpanel.nl hebben in de afgelopen jaren honderden producten getest. Daarnaast doen we ook proactief consumenten onderzoek naar de vraag: ‘’Wat zegt een cijfer nou eigenlijk echt?’’. Het meest recente onderzoek daar naar was in 2020.
Diverse Testpanels:
Gemiddeld kunnen we stellen dat onze leden een 6 (of lager) laag vinden, terwijl een cijfer tussen de 6 en een 7, als gemiddeld wordt gezien. Men beoordeelt een beoordeling tussen de 7 en 8 als goed en wanneer het cijfer een 8 of hoger is dan beschouwen ze het als uitmuntend. Wanneer een te hoog cijfer niet duidelijk wordt uitgelegd, kan een cijfer ook te hoog zijn en als niet betrouwbaar worden gepercipieerd.
Testen thuis gestuurd:
Meestal ontvangen deelnemers het product thuis. We verwerken de gehele distributie hiervan. Indien het noodzakelijk is voor de betrouwbaarheid van het onderzoek, kan het product ook ontdaan worden van de verpakking, waardoor producten ‘’Blind’’ getest kunnen worden. Deze test wordt vaak gecombineerd met screening vooraf, wat ons in staat stelt om de betrouwbaarheid van de respondent te borgen. Achteraf of gedurende de test- periode ontvangt de respondent de IHUT (In house user test) vragenlijst, met een set zorgvuldig samengestelde vragen om het product te beoordelen.
Ophalen in de winkel:
Indien het makkelijker is om het product op te halen in de winkel, rekent de deelnemer zelf het product af. Vervolgens vergoeden we later de respondenten hiervoor. Vaak gebeurt dit in combinatie met houdbare producten, die moeilijker zijn om te versturen. Deze test wordt vaak gecombineerd met screening vooraf, wat ons in staat stelt om de betrouwbaarheid van de respondent te borgen. Achteraf of gedurende de test- periode ontvangt de respondent de IHUT (In house user test) vragenlijst, met een set zorgvuldig samengestelde vragen om het product te beoordelen.
Op locatie:
Indien gewenst kunnen we producten ook testen in een bepaalde setting. In de supermarkt, gedurende een event of beurs. Daarbij worden mensen ter plekke gevraagd om deel te nemen aan een Testpanel. Dit noemen we ook wel een Live Testpanel. Gedurende de dag monitoren we de spreiding (demografische gegevens) en trachten altijd een dusdanige aantal waarnemingen te realiseren dat dit een goede afspiegeling is van de doelgroep. Gedurende de test ontvangt de respondent de vragenlijst, met een set zorgvuldig samengestelde vragen om het product te beoordelen. Hierbij een sfeerimpressie van een dergelijk test: