Hettestpanel maakt gebruik van cookies. Door gebruik te maken van deze website of door hiernaast op akkoord te drukken, geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies en het verzamelen van informatie aan de hand daarvan door ons en door derden.

Energieleverancier: switchen of blijven?

De kapper, sportschool, vakantiebestemming: kan het ergens anders goedkoper, dan stappen we snel over. Wisselen van energieleverancier is een ander verhaal, blijkt uit onderzoek van hettestpanel.nl in opdracht van Nuon.

[image name=Quote format=160 align=left left=5 right=5] Overstappen naar een nieuwe energieleverancier is allang geen uitzondering meer. Uit onderzoek in opdracht van Nuon onder 1.553 Nederlanders blijkt dat 61% wel eens is gewisseld. Dat zijn ongeveer evenveel Nederlanders als die wel eens van zorgverzekeraar switchen. Toch vindt 64% van de ondervraagden het veel gedoe om over te stappen. Ruud (59) knapt bijvoorbeeld af op ‘de hele rompslomp met eindafrekeningen, boetes, vergoedingen, etc.’. Zo’n 40% ziet zelfs liever geen aanbiedingen van verschillende leveranciers.

Plezier vaak van korte duur [image name=1op5 format=160 align=right left=5 right=5]
Overstappen naar een andere energieleverancier kan voordeel opleveren. Toch ervaren veel overstappers alleen een voordeel op korte termijn. 45% van de ondervraagden heeft alleen het eerste jaar bewust plezier heeft gehad van de overstap. Er zijn zelfs mensen die er helemaal geen plezier aan beleven: 21% komt tot deze conclusie.

Reden nummer 1 om te blijven: de prijs [image name=15 format=160 align=left left=5 right=5]
Toch maar blijven dan? 56% blijft bij zijn huidige energieleverancier vanwege het voordelige tarief. Andere veelgehoorde redenen zijn: geen klachten over de (klanten)service en levering van energie, een aantrekkelijk aanbod voor het nieuwe contractjaar of een interessante actie voor blijvers. “Het bevalt goed, dus waarom zou ik overstappen?”, zegt Nelleke (57). Daarmee komt het energiebedrijf op 1 in de top 5 van leveranciers waaraan we trouw blijven bij bijna 1 op de 3 Nederlanders. Zij zijn het loyaalst aan een energieleverancier, gevolgd door verzorgingsproducten en automerk. Switchen van kapper, sportschool en vakantiebestemming gaat ons aanzienlijk makkelijker af. 

We besteden gemiddeld 2 uur en 14 minuten aan het vergelijken van energieleveranciers. Vrouwen komen gemiddeld 40 minuten sneller tot een keuze dan mannen. Dat is ook wel eens anders…

Helaas de deelname is nog niet geopend!