“Had ik maar hulp ingeschakeld!”
Hulp bij scheiden via Nationale-Nederlanden
40% van de huwelijken eindigen momenteel in een echtscheiding. En daar komt nogal wat bij kijken, vooral financieel. Bijna 600 leden van hettestpanel.nl deden mee aan een groot scheidingsonderzoek van Nationale-Nederlanden*. De opvallendste resultaten.
Bijna de helft van alle ondervraagden (49%) wist vooraf niet precies hoe hij of zij de scheiding wilde aanpakken. Naast het verwerken van alle emoties vond men onder andere het regelen van de financiën erg lastig. Van verzekeringen en leningen tot alimentatie, kinderopvang en huisvesting. Een derde van hen heeft daarvoor professionele hulp ingeschakeld. “Dat maakte het allemaal een stuk makkelijker,” zegt Ylvi (44). “Anders had ik waarschijnlijk met vrijwel lege handen gestaan,” aldus Marianne (54).
Spijt
Ruim negen op de tien ondervraagden vindt specialistische hulp bij een scheiding altijd aan te raden. “Je bent emotioneel en hebt al zoveel aan je hoofd, vooral als er kinderen in het spel zijn,” vindt Nelly (51). “Je stelt snel iets uit, maar dan is het vaak te laat!” Maar liefst tachtig procent van diegenen die geen specialistische hulp hebben ingeschakeld, hebben daar spijt van. “Had ik dat maar gedaan …,” verzucht Jolanda (41).
Financiële gevolgen
De meeste tijd tijdens en na de scheiding ging zitten in het regelen van huisvestiging en alle financiën, zo blijkt. “En de opvang van de kinderen en het zoeken naar een baan na zes jaar niet werken,” vult Esther (49) aan. Vier op de tien ondervraagden heeft zich vergist in de financiële gevolgen van de scheiding. 8% was zelfs niet gaan scheiden als hij of zij de gevolgen ervan vooraf had geweten. “Denk daar eerst goed over na,” adviseert Nicole (30). “En zoek altijd goede, onafhankelijke, professionele hulp.”
*Van de 598 respondenten waren er 459 zelf gescheiden en hadden 139 een scheiding van dichtbij meegemaakt.