Hettestpanel maakt gebruik van cookies. Door gebruik te maken van deze website of door hiernaast op akkoord te drukken, geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies en het verzamelen van informatie aan de hand daarvan door ons en door derden.

Webasto standkachel getest: 100% tevredenheid!

Ook zo’n bloedhekel aan ruitenkrabben en vernikkelen in een koude auto? Met een Webasto Thermo Top-standkachel is dat probleem voor altijd opgelost. Het leveringsprogramma is breed, zodat voor elke auto van het testpanel een passende oplossing geboden kan worden.

De reacties van de testers uit het Autoweek testpanel, allen hardwerkende kilometervreters, zijn louter enthousiast. Harry, die een verhuurbedrijf voor jachten heeft, wilde sowieso al graag een standkachel in zijn Citroën DS3 laten monteren. “Het is heel gek dat je bij vorst geen ruiten meer hoeft te krabben voor het wegrijden!” Hij rijdt maar liefst 65.000 km per jaar en is zuinig op zijn hippe Citroën. Dat ook de motor direct op bedrijfstemperatuur wordt gebracht, is voor hem dus welkom. Daarbij komt dat moderne dieselmotoren zo’n hoog rendement hebben dat er slechts weinig warmte aan het interieur wordt afgegeven. Een aanvullende verwarming is dus heel comfortabel.

Bijdrage aan verkeersveiligheid
Angelica rijdt in een Volkswagen T4 van 2002, maar ondanks de leeftijd van haar auto is een Webasto-standkachel een nuttig accessoire. Bij haar gaat het vooral om comfort. “Ik ben hondengeleider en gebruik de standkachel vooral tijdens nachtdiensten. In koude nachten stapte ik voorheen na elk bezoek weer in een flink afgekoelde auto, en dat was geen pretje. Nu blijft de auto heel behaaglijk.” Ook voor haar medepanelleden is dat een belangrijk pluspunt in de beoordeling. Veiligheid is echter ook van belang. “De ruiten zijn niet meer beslagen. Daarmee is de veiligheid gediend”, zegt huisarts Jacco. Accountmanager Martijn is dat volledig met hem eens. “Een machtige uitvinding, die standkachel. De auto is binnen de kortste keren lekker warm, de ruiten zijn snel ontdooid en de motor is snel op bedrijfstemperatuur”, vat hij samen.

Handige app
De bediening van de standkachel kan via een gebruiksvriendelijke Webastoapp, waarmee de werking vanaf elke locatie tot wel 24 uur van tevoren kan worden geprogrammeerd. Via een sim-card in de standkachel is interactieve communicatie mogelijk. Harry heeft nog wel een tip: “Kies een simcard met een abonnement. Met een prepaid-sim krijg je alleen feedback als je voldoende saldo hebt. Overigens werkt de aansturing vanuit de app met prepaid gewoon, dus je kunt de auto wel opwarmen.” ICT’er Raymond, die in zijn Zafira per jaar 40.000 km ‘wegtikt’, heeft ook nog een tip: “Zet de ventilator op de ontwasemingsstand; de standkachel kan dat in mijn auto niet aanpassen.” De uitkomst van de test laat duidelijk zien dat de standkachel bij iedereen enorm in de smaak valt: 100 procent van de testpersonen is tevreden of zelfs zeer tevreden over hun Webasto Thermo Top!

Zo werkt een standkachel
De Webasto Thermo Top is een klein apparaat dat onder de motorkap van de auto geplaatst wordt. Hij wordt aangesloten op het koelsysteem, de brandstofleiding en de kachelbediening.

Een door benzine of diesel gevoede brander verwarmt het koelwater dat door de motor wordt gepompt. Tegelijk gaat de ventilator van de interieurverwarming draaien, waardoor warme lucht in de auto geblazen wordt. In ongeveer een halfuur is de motor op bedrijfstemperatuur en is het interieur zo behaaglijk als je zelf vooraf hebt ingesteld. Bevroren ruiten zullen helemaal ijsvrij zijn. De autoaccu wordt nauwelijks belast, want deze voedt alleen de ontsteker, de regelelektronica van het verwarmingsapparaat en de blower.

Het brandstofverbruik van de brander is zo’n 0,2 tot 0,4 liter per uur. Dit wordt ruimschoots gecompenseerd door het lagere brandstofverbruik bij het wegrijden. Een warme motor is immers zuiniger en schoner dan een koude. Ook de slijtage is een stuk lager. Van een koude start slijt een motor net zo veel als van 100 kilometer rijden.

Meer weten? Ga naar de website van Webasto.

Helaas de deelname is nog niet geopend!